Siirry pääsisältöön

Videoita raskauden ajan joogaharjoitteluun

Olen koonnut tälle sivulle tekemäni videosarjan raskauden ajan joogaharjoitteluun. Olen harjoitellut joogaa koko raskauden ajan ja kokenut siitä apua niin selkä- ja liitoskivuissa kuin lantionpohjan vahvistamisessakin. Myös mieli on saanut rentoutta ja tasapainoa harjoitusten avulla. Videoilla olen raskausviikolla 40, joten meno ei ole enää sulavinta mahdollista. Mutta kertokoon se siitä, että joogaa voi harjoitella ihan synnytykseen saakka, jos raskaus on mennyt hyvin ja vointi on hyvä.

Jooga raskauden aikana lisää liikkuvuutta kiristyvissä nivelissä ja lihaksissa sekä vahvistaa raskaudessa tarvittavia lihasryhmiä, kuten lantionpohjan lihaksia. Harjoitukset vähentävät raskauden aikaisia turvotuksia ja auttavat myös ruuansulatukseen. Ei unohdeta myöskään positiivisia vaikutuksia mielen tasolla. Kun olo ja mieli ovat itsellä positiiviset, virtaavat hyvät vaikutukset myös vatsassa kasvavalle uudelle elämälle.


Joogaa raskauden aikana, johdanto





 Joogaa raskauden aikana - videot

Voit tutustua videoihin yksittäisinä harjoitteina tai koota itsellesi kokonaisen joogaharjoituksen. Voit koota kokonaisen joogaharjoituksen valitsemalla vähintään yhden videon / osio edeten 1:stä 5:een. Jos haluat tehdä lempeämmän harjoituksen, voit jättää seisten tehtävät harjoitukset (osion 3) väliin.
 
Osiot


1. Virittäytyminen / hengitysharjoitus
2. Lämmittelyt / lempeät harjoitukset
3. Seisten tehtävät harjoitukset energisiin päiviin
4. Venytykset
5. Loppurentoutus 
 
1. Virittäytyminen / hengitysharjoitus

a. virittäytyminen harjoitukseen/ meditaatio





b. hengitysharjoitus mielen keskittämiseen ja supistusten helpottamiseen





2. Lämmittelyt/ lempeät harjoitukset

a. lantionpohjan harjoitukset





b. selkärangan mobilisointia istuen





c. kissaharjoitukset selän hyvinvointiin





d. liitoskipuja helpottavat harjoitteet




3. Seisten tehtävät harjoitukset energisiin päiviin

a. aurinkotervehdykset




b. soturisarja





c. tasapainohaasteita tulevalle mamalle





4. Venytykset

a. lonkkien avauksia


b. Liikettä ja avausta hartioille



5. Loppurentoutus






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Olen kamala jännittäjä! Mikä siihen auttaa?

Tunnustan teille yhden asian: olen krooninen jännittäjä ja jännitän oikeastaan ihan kaikkea. Jännitän ihmisten ilmoille menoa, uusien ihmisten tapaamista, lääkäriä, Zoomissa puhumista, Youtube-videoiden tekoa, joogatuntien pitämistä ja kauppaan menoa. Saattaa kuulostaa hullulta ihmisen kohdalla, joka on valinnut työn ihmisten parissa ja ohjaa ryhmiä. Mutta näin asia kuitenkin on. Olen sosiaalinen ja rakastan ihmisten kanssa olemista. En voisi kuvitellakaan yksinäistä työtä ilman ihmiskontakteja. Kuormitun kuitenkin sosiaalisesta kanssakäymisestä ja kaipaan vastapainoksi rauhoittumista ja omaa aikaa. Miten sitten selviän ihan arkisissa tilanteissa, kun syke alkaa nousta, lihakset jännittyvät, kädet hikoavat ja hengitys muuttuu pinnalliseksi?  Ensinnäkin koitan muuntaa jännityksen energian itsessäni positiiviseksi voimaksi. Pyrin mielessäni kääntämään jännityksen niin, että se muuttuu innostukseksi. Silloin jännityksestä tulee paljon kivempaa. Aina se ei onnistu ja lamaannun, mutta mitä

7 peruselementtiä hyvinvointiin ja jaksamiseen arjen pyörteissä

Herättelin pitkään hiljaiseloa viettänyttä blogiani taas eloon. Blogin ulkomuoto ja nimi ovat hieman muuttuneet, mutta vanhat postaukset synnytyksen jälkeisistä aiheista ovat edelleen saatavilla.  Viimeksi kirjoittelin noin neljä vuotta sitten, kun esikoiseni oli alle 1-vuotias. Nyt lapseni ovat 2- ja 4-vuotiaita ja arki on lennokasta, mutta on myös helpottunt paljon vauva-ajoista. Palasin takaisin fysioterapiaopintojeni pariin tämän vuoden alusta ja neljän vuoden kotona olon jälkeen se tuntui aivan mahtavalta. Myös joogakursseja ja - tunteja olen pitänyt sekä livenä että verkon kautta.  Tässä postauksessa ajattelin vähän käydä läpi peruselementtejä, miten hyvinvointia ja jaksamista voisi tukea kiireisen arjen pyörteissä. Postauksesta saat myös vähän kuvaa siitä, mitä tuleman pitää eli aihealueita , joihin tulen syventymään tulevissa postauksissa.  Hyvinvointiani tukevat asiat arjen pyörteissä: 1. Nukkuminen Uni on hyvin tärkeää arjessa jaksamisessa ja mielen kannalta. Nukkuneena on pa

Vältettävät harjoitukset heti raskauden jälkeen ja vatsalihasten erkaumassa

  Kehon muutokset raskauden aikana   Raskauden aikana keho kokee mullistuksia yhdeksän kuukauden ajan. Relaksiini-hormoni pehmentää ja löystyttää kudoksia pikkuhiljaa, jotta kehossa tarjoutuu tilaa kohdun kasvulle. Ligamentit, sidekudokset, mutta myös lihakset pehmenevät koko kehossa raskauden aikana, jotta vauvalla olisi tilaa kasvaa ja lopulta syntyä. Nämä muutokset eivät luonnollisestikaan palaudu lähtöasemiinsa saman tien synnytyksen jälkeen, vaan relaksiini-hormoni vaikuttaa kehossa vielä jonkin aikaa. Lisäksi lihakset ja ligamentit ovat venyneessä tilassa, mikä vaatii aikaa palautuakseen. Suorat vatsalihakset muodostuvat kahdesta osasta ja niitä sitoo yhteen sidekudos nimeltä linea alba. Linea alba löystyy raskauden aikana ja suorat vatsalihakset loitontuvat toisistaa joillakin enemmän ja toisilla vähän vähemmän. Vatsalihakset koostuvat neljästä kerroksesta uloimmista vinoista, suorista, syvemmistä vinoista vatsalihaksista sekä syvästä poikittaisesta vatsalihaksesta. K