Siirry pääsisältöön

Joogakuulumisia 3 kk synnytyksen jälkeen

Raskauden aikana minulle kertyi runsaasti painoa, 25 kg. Normaali painonnousu on siinä 10-16 kg tietämillä, joten 25 kg oli aika paljon. Osa oli kuitenkin turvotusta, koska noin 2 viikossa tippui heti 10 kiloa. Seuraavan kuukauden aikana lähti vielä 5 kiloa. Painon putoaminen hidastui sen jälkeen ja vähitellen paino on pudonnut niin, että enää on jäljellä 7 kiloa siitä, mitä painoin ennen raskautta. Olen kotiin päästyäni käynyt aktiivisesti vaunulenkeillä ja tehnyt joogaharjoituksia. 

Olen iloinen siitä, että pystyin harjoittelemaan joogaa raskausaikana, sillä se on auttanut palaamaan nopeasti takaisin normaaliin perusliikkumiseen, kuten kävelyyn, mutta myös raskaudesta palauttavaan harjoitteluun. Jooga tuntui heti hyvältä ja tunsin kehoni olevan valmis hyvin nopeasti raskauden jälkeen palaamaan harjoittelun pariin. Piti vain valita oikeat palautumisen vaiheisiin sopivat harjoitukset. Keho tuntuu raskauden jälkeen notkealta, varsinkin lonkat ovat avoimemman kuin aiemmin. Silti tietyt lihasryhmät ovat tuntuneet kireiltä tai heikoilta, joten harjoittelu tulee tarpeeseen. Erityisesti yläselkä ja lonkankoukistajat tuntuvat kiristäviltä ja keskikehon voimassa on luonnollisesti parantamisen varaa. Fyysinen palautuminen raskaudesta ottaa aikansa, voisin veikata monta kuukautta- yli vuoden, joten turha hötkyillä ja kiirehtiä. 





Mielen tasolla jooga auttaa vauva-arjessa pääsemään hetkeksi oman itsensä kuunteluun ja sitä kautta herkistymään erilaisille kehossa oleville tuntemuksille. Kun kehosta vapautuu jännitteitä, saattaa mielen tasolle nousta tuntemus tarkasteltavaksi ja hyväksyttäväksi. Vaikka kehoon kertyneitä negatiivisia tunteita tai ajatusmalleja ei ole kiva vatvoa, niiden pintaan nouseminen ja irti päästäminen auttaa vapauttamaan tilaa positiivisille asioille ja rentoudelle. Voi nauttia helpommin tästä hetkestä ja kiitollisuudesta hyviä asioita kohtaan. 





Olen kiitollinen siitä, että vauvani on kiltti ja rauhallinen. Vaikka heräilen vielä vaihdellen useitakin 
kertoja yössä, koen että kokonaisuutena meillä on mennyt hyvin. Poika nukkuu pitkät yöunet ja on päivisin useimmiten aurinkoinen ja tyytyväinen (kunhan ruokahuolto pelaa ;) ). Päivisin hän ei useinkaan kovin pitkiä unia malta nukuskella, joten jos haluan ja jaksan joogaharjoitusta tehdä, niin ajoitus on kaikki kaikessa. Olen viikolla alkanut vaihtaa vaunulenkkejä joogaan, koska molempia ei välttämättä ehdi. Nyt kun on ollaan saatu nauttia läpimistäkin ilmoista, saatan tevittää joogamaton terassille ja vauva nukkuu vieressä vaunuissa. Välillä taas joogaan pikkumiehen kanssa. Hänestä on kiva seurata jooga-asanoita maton reunalta ja hän innostuu itsekin liikehtimään kovasti. Jonain päivinä teen myös päiväunivaihtarit, koska myös energiatankkaukset tulevat välillä tarpeeseen. :)





Tällä hetkellä teen sekä astangajoogaharjoitusta että raskauden jälkeiseen aikaan sopivaa flow-harjoitusta. Intouduin jossain vaiheessa ottamaan mukaan jo chaturangat (punnerrukset) ja lankut, mutta totesin, että kehoni ei välttämättä ole niihin vielä valmis. Vatsalihasteni väli on palautunut lähes normaaliksi, mutta vielä on pehmeyttä jäljellä vatsan rakenteissa. Olen tehnyt itselleni välillä vatsalihasten erkauman testausta nostamalla selinmakuulla yläkehoa irti lattiasta. Siinä olen huomannut vatsani vielä jonkin verran pullistuvan aktivaation aikana, joten kaikki rakenteet eivät ole vielä tarpeeksi vahvoja vielä core-asennoille.  Chaturangat olen päättänyt päättänyt tehdä polvet lattiassa, lankut korvaan sivulankuilla. Myös vahvoja taaksetaivutuksia välttelen. Ylöspäinkatsovat koirat teen hyvin varovasti, ja etupuolta availen tekemällä erikseen rintakehän ja lonkakoukistajia avaavia asentoja. Jooga on onneksi hyvin muunneltavissa kehon ja mielen muuttuviin tilanteisiin. 








Parhaat edellytykset joogaharjoitteluun saa, kun harjoittelee pätevän opettajan johdolla paikan päällä. Silloin voi varmistua oikeista harjoitustekniikoista ja saa vinkkejä ja korjauksia omiin asentoihinsa sekä vastauksia kysymyksiinsä. Lisäksi aidon joogatunnin tunnelma, virittyneisyys ja energia ovat omaa luokkaansa. Jooga on kuitenkin siitä kätevä harrastus, että sitä voi harjoitella lisäksi kotona omassa rauhassa. Ei tarvitse muutakuin levittää matto sopivaan paikkaan ja on harrastuksensa parissa. Harjoituksen pituus voi myös joustaa aikataulujen ja jaksamisen mukaan.  

Joogan vaikutukset tulevat parhaiten esille, kun sitä harjoitellaan säännöllisesti joka viikko. Välillä voi olla kuitenkin niin kiireinen elämäntilanne, että on vaikea ehtiä säännöllisesti tunneille kodin ulkopuolelle.  Silloin yksi vaihtoehto on ottaa kotiharjoittelun avuksi nettijoogapalvelu. Sieltä voi katsella tunteja juuri silloin, kun itselle sopii. Palveluntarjoajia on monia suomalaisesta jenkkiversioon. Yleensä palvelua on mahdollista kokeilla pari viikkoa ilmaiseksi, ja sen jälkeen voi päättää, onko palvelu itselle sopiva. On kuitenkin hyvä välillä käydä myös opettajan ohjauksessa oikeasti paikan päällä tarkistuttamassa harjoitustaan. Silloin saa parhaan tekniikkaohjeistuksen ja turvallinen kehittyminen on todennäköisempää.




 Ihania harjoituksia ja aurinkoisia kevätpäiviä. Namaste <3

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Olen kamala jännittäjä! Mikä siihen auttaa?

Tunnustan teille yhden asian: olen krooninen jännittäjä ja jännitän oikeastaan ihan kaikkea. Jännitän ihmisten ilmoille menoa, uusien ihmisten tapaamista, lääkäriä, Zoomissa puhumista, Youtube-videoiden tekoa, joogatuntien pitämistä ja kauppaan menoa. Saattaa kuulostaa hullulta ihmisen kohdalla, joka on valinnut työn ihmisten parissa ja ohjaa ryhmiä. Mutta näin asia kuitenkin on. Olen sosiaalinen ja rakastan ihmisten kanssa olemista. En voisi kuvitellakaan yksinäistä työtä ilman ihmiskontakteja. Kuormitun kuitenkin sosiaalisesta kanssakäymisestä ja kaipaan vastapainoksi rauhoittumista ja omaa aikaa. Miten sitten selviän ihan arkisissa tilanteissa, kun syke alkaa nousta, lihakset jännittyvät, kädet hikoavat ja hengitys muuttuu pinnalliseksi?  Ensinnäkin koitan muuntaa jännityksen energian itsessäni positiiviseksi voimaksi. Pyrin mielessäni kääntämään jännityksen niin, että se muuttuu innostukseksi. Silloin jännityksestä tulee paljon kivempaa. Aina se ei onnistu ja lamaannun, mutta mitä

7 peruselementtiä hyvinvointiin ja jaksamiseen arjen pyörteissä

Herättelin pitkään hiljaiseloa viettänyttä blogiani taas eloon. Blogin ulkomuoto ja nimi ovat hieman muuttuneet, mutta vanhat postaukset synnytyksen jälkeisistä aiheista ovat edelleen saatavilla.  Viimeksi kirjoittelin noin neljä vuotta sitten, kun esikoiseni oli alle 1-vuotias. Nyt lapseni ovat 2- ja 4-vuotiaita ja arki on lennokasta, mutta on myös helpottunt paljon vauva-ajoista. Palasin takaisin fysioterapiaopintojeni pariin tämän vuoden alusta ja neljän vuoden kotona olon jälkeen se tuntui aivan mahtavalta. Myös joogakursseja ja - tunteja olen pitänyt sekä livenä että verkon kautta.  Tässä postauksessa ajattelin vähän käydä läpi peruselementtejä, miten hyvinvointia ja jaksamista voisi tukea kiireisen arjen pyörteissä. Postauksesta saat myös vähän kuvaa siitä, mitä tuleman pitää eli aihealueita , joihin tulen syventymään tulevissa postauksissa.  Hyvinvointiani tukevat asiat arjen pyörteissä: 1. Nukkuminen Uni on hyvin tärkeää arjessa jaksamisessa ja mielen kannalta. Nukkuneena on pa

Vältettävät harjoitukset heti raskauden jälkeen ja vatsalihasten erkaumassa

  Kehon muutokset raskauden aikana   Raskauden aikana keho kokee mullistuksia yhdeksän kuukauden ajan. Relaksiini-hormoni pehmentää ja löystyttää kudoksia pikkuhiljaa, jotta kehossa tarjoutuu tilaa kohdun kasvulle. Ligamentit, sidekudokset, mutta myös lihakset pehmenevät koko kehossa raskauden aikana, jotta vauvalla olisi tilaa kasvaa ja lopulta syntyä. Nämä muutokset eivät luonnollisestikaan palaudu lähtöasemiinsa saman tien synnytyksen jälkeen, vaan relaksiini-hormoni vaikuttaa kehossa vielä jonkin aikaa. Lisäksi lihakset ja ligamentit ovat venyneessä tilassa, mikä vaatii aikaa palautuakseen. Suorat vatsalihakset muodostuvat kahdesta osasta ja niitä sitoo yhteen sidekudos nimeltä linea alba. Linea alba löystyy raskauden aikana ja suorat vatsalihakset loitontuvat toisistaa joillakin enemmän ja toisilla vähän vähemmän. Vatsalihakset koostuvat neljästä kerroksesta uloimmista vinoista, suorista, syvemmistä vinoista vatsalihaksista sekä syvästä poikittaisesta vatsalihaksesta. K